עיקרון #1: תוכן מועיל ובעל ערך אמיתי
הדרך הטובה והיעילה ביותר ליצור שיווק באינטרנט שלא מרגיש כמו שיווק היא להתמקד בתוכן איכותי, מועיל ובעל ערך ללקוח. במקום מסרים מכירתיים ישירים או קריאות לפעולה אגרסיביות, התוכן צריך לספק תועלת אמיתית - בין אם בדמות מידע מקצועי, טיפים מעשיים, בידור או השראה. כשהתוכן מספיק טוב, הלקוח יצרוך אותו מרצון ובשמחה, ואף עשוי לשתף אותו הלאה. באופן זה, המותג בונה מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוח, מבוססת על אמון ומומחיות.
דוגמה מצוינת לתוכן שיווקי בלתי מורגש היא סדרת הסרטונים "Will it Blend?" של חברת Blendtec, יצרנית הבלנדרים. בסרטונים, מייסד החברה מדגים את עוצמת המכשירים על ידי טחינה של מוצרים מוזרים ולא שגרתיים כמו אייפונים, כדורי גולף ואפילו שלט של וידאו גיים. הסרטונים מצחיקים, יצירתיים ומרתקים, והפכו ללהיט ויראלי עם עשרות מיליוני צפיות. הם ממחישים בצורה מושלמת את היתרונות של המוצר, אבל עושים זאת בצורה אורגנית ולא מאולצת. הצופה נהנה מהתוכן בפני עצמו, והמסר השיווקי מועבר כמעט בלי ששמים לב.
עיקרון #2: חוויית משתמש מותאמת אישית ונעימה
עקרון חיוני נוסף של "שיווק באינטרנט בלתי מורגש" הוא יצירת חוויית משתמש מעולה, מותאמת אישית וחלקה. כשהגלישה באתר או השימוש במוצר נעימים, קלים ואינטואיטיביים, הלקוח פחות מודע למאמץ השיווקי שעומד מאחורי החוויה. הוא פשוט נהנה מהתהליך ומפתח רגשות חיוביים וחיבור למותג. באמצעות טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית וביג דאטה, ניתן כיום להתאים את החוויה באופן מדויק לצורכי וההעדפות של כל משתמש.
לדוגמה, חברת הסטרימינג הענקית Netflix משתמשת באלגוריתמים מתוחכמים כדי להמליץ לכל משתמש על סדרות וסרטים שיתאימו לטעם האישי שלו, על סמך היסטוריית הצפייה, הדירוגים שנתן בעבר, ומאפיינים נוספים. המערכת כל הזמן לומדת ומשתפרת, מביאה למשתמש תכנים שהוא אוהב, ומייצרת תחושה של "התאמה מושלמת" בין השירות לצורכי הלקוח. מבחינת המשתמש, זה מרגיש כאילו השירות באמת מבין אותו ודואג לו - ולא כמו מהלך שיווקי לשימור מנויים ומקסום רווחים (מה שזה בהחלט, בסופו של דבר).
עיקרון #3: מסרים מבוססי ערכים וזהות
מחקרים רבים מראים שצרכנים כיום, במיוחד בקרב דור ה-Y וה-Z, מעדיפים לרכוש ממותגים שמשקפים ערכים ואג'נדה חברתית. הם מצפים מחברות לקחת עמדה בנושאים חשובים, לתרום לקהילה, ולהוביל שינוי חיובי בעולם. שיווק באינטרנט שלא מרגיש כמו שיווק יכול לנצל את ההעדפות הללו, וליצור מסרים הבונים קשר רגשי ועמוק עם הקהל סביב רעיונות וערכי ליבה משותפים.
דוגמה בולטת לשיווק מבוסס ערכים היא קמפיין "Real Beauty" של מותג הטיפוח Dove. לאורך השנים, דאב השקיעה מאמצים אדירים במסרים של העצמה נשית, דימוי גוף חיובי וחגיגת היופי האמיתי על גווניו השונים. פרסומות, סרטונים ותכנים בנושא אלו עוררו שיח חברתי סוער, נגעו בצרכניות ברמה אישית ורגשית, וחיזקו את הקשר שלהן למותג. הן כמעט שכחו שמדובר במהלך שיווקי של חברת קוסמטיקה, כי דאב הצליחה לגעת בערכים ובמאבקים החשובים להן באמת.
עיקרון #4: תקשורת אותנטית ושקופה
בעידן של מדיה חברתית ושיח דיגיטלי תמידי, אותנטיות ושקיפות של מותגים הן קריטיות. צרכנים לא אוהבים להרגיש שמנסים "למכור" להם משהו או שמסתירים מהם מידע - הם מצפים לתקשורת כנה, ישירה וללא מסכות. שיווק באינטרנט מודרני חייב לאמץ את העקרונות האלו כדי להתחבר באופן אמיתי ללקוחות. על המותג "לדבר" בגובה העיניים, להודות בטעויות כשצריך, ולהיות פתוח לשיח ומשוב (גם כשהם שליליים).
נזכיר שוב את דאב כדוגמה - בשנת 2017 המותג עורר סערה עם פרסומת שנתפסה כמעליבה ומתנשאת כלפי גברים. תגובת הרשת הייתה קשה, אך דאב מיהרה להתנצל, להסיר את הפרסומת, ולהודות בכך שהיא טעתה וחטאה לערכי המותג. הכנות והאותנטיות של ההתנצלות סייעו למתג את הנזק התדמיתי, ושימרו את האמון שצרכנים רחשו למותג לאורך זמן.
סיכום
המציאות הדיגיטלית החדשה מחייבת חשיבה מחודשת על עקרונות וערוצי השיווק. מול קהל רווי גירויים ומפותח, שמצפה למסרים מועילים, ערכיים ואותנטיים, השיווק הישיר והמכירתי המסורתי מאבד מיעילותו. הפתרון הוא ליצור חוויות, תכנים ואינטראקציות שנתפסות כטבעיות, נעימות ובעלות ערך בפני עצמן - "שיווק באינטרנט שלא מרגיש כמו שיווק".
בין אם זה על ידי הפקת תוכן מרתק ושימושי, יצירת חוויית משתמש מותאמת אישית, העברת מסרים מבוססי ערכים או תקשורת שקופה וכנה - המטרה היא לייצר חיבור אמיתי ומשמעותי עם הלקוח. מותגים שישכילו לאמץ את התפיסה הזו, ולהטמיע אותה בצורה אסטרטגית ויצירתית בערוצי השיווק באינטרנט, ייהנו מקשר חזק ועמוק יותר עם הקהל, שיתורגם בסופו של דבר גם להצלחה עסקית.
כפי שהדוגמאות שהוצגו ממחישות, מדובר בגישה שכבר הוכיחה את עצמה בשטח. אם כי יישומה דורש השקעת מחשבה ומשאבים, היא יכולה להוביל לתוצאות יוצאות דופן. ועל אף שמאמר זה מתמקד בשיווק באינטרנט, העקרונות של שיווק שאינו נתפס כשיווק תקפים גם למדיה המסורתית, כמו טלוויזיה, רדיו או שילוט חוצות. בסופו של דבר, הגישה הזו מבוססת על הבנה נכונה של הפסיכולוגיה האנושית והחיבור עם הצרכן.
אין ספק שבעולם הדינמי והרווי של ימינו, "השיווק הבלתי מורגש" הוא האתגר והיעד של חברות וארגונים רבים. אך אלו שיצליחו לפצח את הנוסחה, וליצור שיווק כל כך טוב שהוא פשוט "נעלם" - יזכו בפרס הגדול של נאמנות, אמון והצלחה עסקית ארוכת טווח.