מדיה חברתית עוסקת יותר בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מאשר בטכנולוגיה
כאשר מדובר בשיווק באינטרנט ובפרט בשיווק במדיה חברתית, קל להתמקד בהיבטים הטכנולוגיים - פלטפורמות, כלים, אלגוריתמים ומדדים. אולם, הגורם המשמעותי ביותר להצלחה במדיה חברתית אינו טמון בטכנולוגיה עצמה, אלא בהבנה העמוקה של ההיבטים הסוציולוגיים והפסיכולוגיים המניעים אינטראקציות אנושיות ברשת. בבסיסו, שיווק במדיה חברתית מתמקד ביצירת חיבורים אנושיים, בבניית מערכות יחסים ובהשפעה על התנהגות - כולם תחומים הנשענים יותר על מדעי החברה מאשר על מדעי המחשב.

עובדות על מדיה חברתית ומדעי החברה:

  1. 71% מהצרכנים שיש להם חוויה חיובית עם מותג במדיה חברתית סבירים יותר להמליץ עליו לאחרים (Ambassador).
  2. תוכן המעורר רגשות חיוביים נוטה להתפשט מהר יותר ולהיות משותף יותר ברשתות חברתיות (Wharton School of Business).
  3. קהילות מקוונות יכולות לספק תחושה של השתייכות, תמיכה חברתית והזדהות קולקטיבית, המשפיעות על נאמנות ללקוחות וסנגור של מותגים (Journal of Interactive Marketing).

הפסיכולוגיה של שיווק במדיה חברתית

כדי לבנות אסטרטגיית שיווק באינטרנט יעילה במדיה חברתית, עלינו להבין את המניעים הפסיכולוגיים העומדים בבסיס התנהגות המשתמשים. למשל:

  • הצורך בשייכות: בני אדם הם יצורים חברתיים המחפשים תחושה של חיבור וקהילה. על המותגים ליצור מרחבים מזמינים לדיון, שיתוף ואינטראקציה משמעותיים.
  • עוררות רגשית: תוכן המעורר רגשות חזקים, בין אם מדובר בשמחה, השראה או אמפתיה, סביר יותר לעורר מעורבות ולהיות משותף.
  • אישור חברתי: אנשים נוטים להישען על המלצות ודעות של אחרים בקבלת החלטות. שיתופי לקוחות, ביקורות וחסויות של משפיענים יכולים להיות כלים רבי עוצמה בשיווק באינטרנט.

הסוציולוגיה של שיווק במדיה חברתית

מנקודת מבט סוציולוגית, פלטפורמות מדיה חברתית הן יותר מאשר פלטפורמות לשיתוף תוכן - הן רשתות חברתיות מורכבות שמעצבות אינטראקציות, נורמות ותרבויות. כשיווק באינטרנט במדיה חברתית, עלינו להיות מודעים ל:

  • דינמיקה קבוצתית: קהילות מקוונות מפתחות לעתים קרובות זהויות, ערכים ונורמות התנהגות משלהן. הבנת הדינמיקה הזו יכולה לעזור למותגים לתקשר ביעילות עם קהלי היעד שלהם.
  • פערים דיגיטליים: לא כל המגזרים משתמשים במדיה חברתית באופן שווה. ניתוח הרגלי השימוש והצרכים הייחודיים של פלחי שוק שונים (על פי גיל, מין, מוצא אתני וכו') חיוני להתאמה מדויקת של הודעות ותוכן.
  • תפוצה והשפעה חברתית: מחקרים הראו שקשרים חברתיים מעצבים את זרימת המידע והרעיונות ברשתות חברתיות. זיהוי המשפיענים והמחברים המרכזיים בכל רשת יכול לסייע למותגים להגביר את החשיפה והמעורבות.

דוגמה מהעולם האמיתי: שיווק באינטרנט של דב

נניח שאתם משווקים מותג בגדי ספורט חדש בשם "דב". במקום להתמקד רק בתכונות המוצר, אתם יכולים לנצל עקרונות פסיכולוגיים וסוציולוגיים כדי לעורר מעורבות ברשתות החברתיות:

  • יצירת האשטאג #BeTheChange# המעודד משתמשים לשתף סיפורים על איך פעילות ספורטיבית עזרה להם להתגבר על אתגרים ולהגשים מטרות אישיות.
  • שותפות עם מאמנים ומשפיעני כושר לשיתוף שגרות ותרגילים מעוררי השראה תוך שימוש במוצרים של "דב".
  • הפצת טורניר כושר וירטואלי המפגיש בין משתמשים כדי לעודד תחושת קהילה ותמיכה הדדית בהשגת יעדי כושר.
  • הקמת קבוצות פייסבוק ייעודיות המותאמות לצרכים הייחודיים של פלחים שונים (למשל, אמהות טריות, עובדי משרדים) לצורך דיונים ממוקדים והמלצות.

דוגמאות אלו ממחישות כיצד טקטיקות הנשענות על תובנות פסיכולוגיות וסוציולוגיות יכולות לעורר חיבורים רגשיים עמוקים ולטפח קהילות מקוונות נאמנות - מעבר למה שמסר שיווקי טכני לבדו יכול להשיג.

לסיכום

בעוד שהפלטפורמות והכלים של מדיה חברתית הם בהחלט מרכיב חיוני בשיווק באינטרנט, הם רק חלק מהסיפור. להצליח במרחב הדינמי והמורכב של מדיה חברתית דורש הבנה מעמיקה של המניעים והדינמיקות האנושיות הפועלים ברקע. על ידי יישום עקרונות סוציולוגיים ופסיכולוגיים בתכנון, ביצירת התוכן ובאינטראקציות הקהילתיות, מותגים יכולים לחבור באופן משמעותי יותר לקהלים המקוונים שלהם ולייצר את סוג החיבורים והנאמנות שמחזיקים מעמד הרבה אחרי שהטכנולוגיה האחרונה חולפת. בסופו של דבר, הצלחה בשיווק במדיה חברתית מתחילה ונגמרת עם הבנה והענקת ערך לאנשים האמיתיים שמאחורי המסכים.